Richtlijnen voor busrestaurants

 

 

zoeken met
google
alléén in bus-idee.nl
snel zoeken:
klik hier>

TERUG NAAR:
Voorpagina
Inhoudsopgave

SNEL NAAR CATEGORIEËN:

Nieuwste infopagina's
Grote restaurants
Partycentra & thema
Vlakbij de snelweg
Actief en outdoor
Grappig & origineel

Te boeken op locatie
Voor kinderen geschikt
Alleen kleine groepen
Attractieparken

Groepshotels
Reisorganisaties

SNEL NAAR TOURINGCARS:

Kleine touringcars
Dubbeldekkers
Verlengde touringcars
Rolstoeltouringcars
Business-Class
VIP-Class
Oldtimer touringcars
Speciale bussen

SNEL NAAR:

Nieuws en actualiteit
Chauffeurshotels
Alle VVV's
Chauffeursopleidingen
Org. en dienstverleners
ANWB Routeplanner
Leuke links
Uitleg website
Adverteren
Suggesties
Contact

Help

TERUG NAAR:

Voorpagina
Inhoudsopgave
 



 

Touringcarbedrijven hebben ons de laatste tijd steeds vaker aangegeven dat het aantal busrestaurants op onze site nog wel flink mag worden uitgebreid omdat ze daar heel vaak behoefte aan hebben, we gaan hier de komende tijd mee aan de slag. 

Omdat hier dan ook weer een aantal nieuwkomers bij zullen zijn hebben we wat richtlijnen gemaakt die misschien kunnen helpen bij de eerste groepen om misverstanden te voorkomen. 

Tijdens bedrijfsbezoeken bespreken we heel veel belangrijke zaken en maken we een inschatting van nieuwe restaurants of die naar ons idee 'uit het juiste hout gesneden zijn' om een goed busrestaurant te kunnen zijn.  Dat is een gevoel.  Pas wanneer we denken dat ze aan alle randvoorwaarden voldoen, kunnen ze lid worden van Bus-idee.

Maar natuurlijk kun je, als je voor het eerst met bussen gaat werken, niet alles weten en iedereen doet het ook op zijn eigen manier.  Wij willen hier een beetje schetsen wat wij denken dat busbedrijven en hun groepen ongeveer verwachten en waar eventuele valkuilen zouden kunnen liggen.  We hebben deze pagina door meerdere busbedrijven laten checken, het is echter een gemiddelde richtlijn.

Touringcarbedrijven

Om een busdagtocht te regelen, dat is een hele klus, maar dat doen ze met veel plezier, ze houden van hun werk ! Over het algemeen zijn touringcarbedrijven begripvol en flexibel en hopen dat ook van hun restaurants onderweg. Ze zijn trouw en loyaal als er over en weer wordt begrepen dat we met z'n allen proberen te ondernemen en dat goede samenwerking het succes maakt. 

We moeten echter ook zeggen dat als busbedrijven het gevoel hebben dat ze niet serieus genomen worden, overboekt worden of slecht behandeld, dan hebben ze ook een 'olifanten geheugen' en is het vaak nooit meer te lijmen.  Ze willen geen risico's lopen met hun waardevolle groepen, die willen ze volgend jaar weer rijden.

Een slechte ervaring onderweg moeten ze van hun klant vaak nog vele jaren horen, of ze raken ze kwijt aan een concurrent. Dus het vertrouwen in dat u doet wat u beloofd is super belangrijk !

Klachten op dit gebied komen vaak al snel bij ons terecht, wij nemen dan contact met beide partijen op en luisteren beider verhaal aan.  In het geval van een incident is dit meestal geen reden om iemand van Bus-idee te verwijderen, maar wel een waarschuwing.  Bij herhaling van klachten noemen wij het 'structureel' en zeggen we de overeenkomst met het desbetreffende restaurant / bedrijf op.  Ook wij nemen daarin geen risico's zullen bij twijfel helaas afscheid moeten nemen van het restaurant / bedrijf als lid van Bus-idee.

Nette busprijzen en juiste snelheid

Met de drukte in het verkeer van tegenwoordig en programma onderdelen (zoals boottochten of theatervoorstellingen) die op vaste tijden moeten worden gehaald, hebben busbedrijven een bepaalde tijd voor een busstop ingepland.  Daarin houden ze ook nog rekening met de soort groep, omdat er bij ouderen vaak nog wel 15/20 minuten bij komt voor toiletgebruik en het in- en uitstappen van de touringcar.  Spreek met de chauffeur de vertrektijd af.

Maar van binnenkomst tot weer naar buiten gaan, rekenen we bij busstops standaard ongeveer de volgende tijden en prijzen:

Koffiestop : 30 tot 45 minuten / 3,75 - 5,75 p.p.
Quicklunch 3
0 tot 45 minuten / 5,25 - 8,75 p.p
Koffietafel: 45 tot 60 minuten /
€ 8,75 - 13,75 p.p
Busmenu: 60 tot 90 minuten van € 11,00 - € 15,00 p.p.

Prijs is afhankelijk van regio / locatie / gebodene maar speelt een belangrijke rol, met name voor de klant van busbedrijven. Het budget is vaak beperkt en de prijs per persoon loopt snel op gezien het aantal componenten dat je moet optellen bij het plannen van een dagtocht.  Ieder component dat een euro lager ligt kan ervoor zorgen dat de dagtocht prijs per persoon beter verkoopbaar wordt en de bus vol genoeg komt om de rit te kunnen gaan rijden.

Dus vaak geldt: lagere prijzen = hogere omzet, de massa maakt het interessant o.a. ook in verkoop van consumpties aan de groepen.

Consumpties zijn voor eigen rekening van de gast (tenzij anders afgesproken).  LET OP: zorg dat u binnen de aangegeven tijden de consumpties met alle gasten individueel afrekent, dan kan de bus weer op tijd vertrekken.  Hou het wel persoonlijk en maak er geen race van.  Het is de kunst om alles relaxed maar vlot te laten lopen.

TIP: Zwaai de gasten uit als de bus weer vertrekt, altijd goed !

Inhoud van een gemiddelde koffietafel

Bij koffietafels is het de gewoonte dat alles op tafel staat en de mensen zelf hun broodjes smeren, op tafel staan dan diverse broodsoorten, eventueel luxe broodjes en krentenbollen, diverse soorten vleeswaren, twee soorten kaas, roomboter, margarine, jam/hagelslag en het is inclusief koffie / thee, jus d' orange of melk.

Afhankelijk van wat er besteld is kan er vooraf nog soep worden geserveerd of tijdens de lunch worden rond gegaan met een bord kroketten, deze worden dan bij de gasten op het bord gelegd.

Uitbreidingen kunnen vaak ook nog: huzarensalade, fruit of bijvoorbeeld streek specialiteiten zijn bijvoorbeeld. Deze dienen dan extra te worden besteld door het busbedrijf tegen een meerprijs.

TIP: Zwaai de gasten uit als de bus weer vertrekt, altijd goed !

Inhoud van een bus drie gangen menu

In principe krijgt de hele groep hetzelfde menu (tenzij het een 2 of 3 keuzemenu betreft), de bijlagen worden in schaaltjes geserveerd op tafel, dit zijn vaak 2 soorten aardappelen, gemengde sla/rauwkost, diverse groenten van het seizoen, appelmoes. Het hoofdgerecht wordt op het bord geserveerd. Soep kan vooraf in terrines op tafel, in soepkommen of op borden worden geserveerd.

Drankjes worden aan het begin opgenomen door de bediening en zijn over het algemeen niet inbegrepen in de prijs. Deze worden door de gasten individueel afgerekend (tenzij anders afgesproken)

TIP: Zwaai de gasten uit als de bus weer vertrekt, altijd goed !

Gereserveerde aantallen passagiers

Vaak worden groepen al ver van tevoren (in optie) gereserveerd en is het aantal dat wordt doorgegeven een schatting of een maximum waar u rekening mee kunt houden.  Op de dag zelf kan het aantal dan ook (flink) afwijken. Dit zijn zaken waar door onduidelijkheid nog wel eens discussie over ontstaat, want hoeveel mensen mag u dan eigenlijk berekenen ?  Uiteraard is hier geen voorschrift over en wordt het dan een onderhandeling waar iedereen water bij de wijn moet doen.  Want het busbedrijf heeft hetzelfde probleem met zijn klant die zij moeten factureren na afloop van de rit.  Dus misschien handig om deze situatie te voorkomen.......

TIP: Bel het busbedrijf ALTIJD uiterlijk de dag ervoor op en stem het definitieve aantal mensen dat u mag factureren af.  U voorkomt hiermee discussie achteraf en weet ook zeker dat de groep de dag erop ook komt en men niet is vergeten de reservering te annuleren.

TIP: Op het moment dat u belt is vaak ook de de chauffeur die de rit gaat rijden al bekend, u kunt dan meteen naar zijn naam en 06-nummer vragen voor het geval u hem op de dag zelf dient te bereiken om iets af te stemmen of te overleggen.  Altijd handig !

Annuleringsvoorwaarden

Veel restaurants hanteren annuleringsvoorwaarden voor hun diensten, iets wat ook logisch is.  Echter is het bij reserveringen voor busstops vaak ontzettend moeilijk om van te voren precies in te schatten hoe groot de groep zal worden en zelfs of deze groot genoeg gaat worden om de busreis of dagtocht wel door te laten gaan.   Als er onvoldoende deelname is zal de busmaatschappij de groep of reis moeten annuleren.

In veel gevallen zal het bijtijds duidelijk zijn of het minimum aantal deelnemers gehaald gaat worden, maar in veel gevallen komen de aanmeldingen pas in de laatste dagen voor vertrek binnen.  Als de optie dan nog staat kan de rit toch doorgang vinden, een win/win/win situatie.

Daarom zijn restaurants die veel met touringcargroepen werken hier vrijwel altijd heel flexibel mee.  Zolang er zich geen andere groep voor die datum en tijd zich aanmeld blijft de optie gewoon van kracht.  Mocht er zich toch een partij melden voor diezelfde datum, dan is het logisch om met het busbedrijf in contact te treden en overleg te hebben of men de optie definitief wil maken of wil laten vervallen. 

Ieder busbedrijf snapt dat er dan een beslissing moet worden genomen en kan in voorkomende gevallen ook met zijn- of haar klant in overleg gaan hierover.  Ook kan er bijtijds een alternatief gezocht worden.

Om  de annuleringsvoorwaarden tot op de letter voor busgroepen te hanteren is voor veel busbedrijven dus veel te riskant, als de rit dan niet door kan gaan hebben ze toch kosten en dat kan een aardige verliespost zijn waar geen omzet tegenover staat.  Bedrijven die hier bekend om staan zullen ook gemeden gaan worden is de ervaring.

Dus onze tip: Hou de optie zo lang mogelijk vast en neem contact op als je kosten moet gaan maken (inkoop/personeel), er zich een andere klant aandient of je het echt definitief wilt weten.   Laat de reservering tot die tijd in optie staan.  In de meeste gevallen zal het toch de groep opleveren en een regelmatig terugkerend tevreden busbedrijf als vaste klant.  Want flexibiliteit en begrip wordt hierin zeer gewaardeerd.

De touringcarchauffeur

Chauffeurs heb je in alle soorten en maten, van de gastheer tot de 'sturoloog', van lomp tot zeer voorkomend.  Het contact met de chauffeur is wel heel belangrijk, want hij reserveert misschien de groepen niet bij u, maar hij is wel 'de man onderweg' en ogen en oren van het touringcarbedrijf.  Zijn inschattingen worden vaak zeer serieus genomen en met zijn ervaringen wordt zeker wat gedaan.

Dus overleg altijd even met hem/haar wat zijn wensen zijn met betrekking tot vertrektijd, eten en of hij wel of niet bij de groep wil zitten.  Als hij graag even apart wil zitten, ontzorg hem dan even lekker van zijn verantwoordelijkheid voor de groep.  Dan heeft hij ook even pauze.  En misschien heeft hij die week al 5 keer schnitzel gegeten, maak dan even iets anders voor hem. Drankje ? Krantje ?

Ongeschreven wet zegt dat als een chauffeur met een groep komt, hij wordt vrij gehouden voor maaltijden en drankjes.  Hoe goed je verder nog voor de chauffeur wilt zijn moet je helemaal zelf weten, maar als de groep en hij/zij zelf tevreden is heb je de meeste kans op een goede recensie bij baas, chef en collega chauffeurs.

Iedere investering hierin lijkt ons in de praktijk de beste reclame. Geef hem nog een paar folders en/of kaartjes van je restaurant mee en je hebt eraan gedaan wat je eraan hebt kunnen doen..........  top !

Op de valreep toch nog even dit....

Hier nog wat aanbevelingen die we kregen van busbedrijven:

Graag:

Welkom heten
Uitleg van diner/buffet en consumpties
Tussendoor vragen of alles naar wens is
Afscheid nemen
Uitzwaaien
Vriendelijkheid
Rekening houden met religie (beginnen/eindigen)

Het belangrijkste kernwoord voor klanten is AANDACHT

Hopelijk hebben jullie wat aan al deze informatie, waarschijnlijk klinkt het ook allemaal heel logisch, maar misschien waren er toch nog zaken nieuw voor je of je hebt er nooit zo bij stil gestaan.  We hopen je er een beetje mee (op weg) te hebben geholpen.

Wij wensen je dan ook alle succes en vele tevreden busgroepen toe !

terug naar index>

 

 

Bus-idee

richtlijnen voor  infopagina's
klik hier>

lid worden
van Bus-idee
klik hier>

updaten van
prijzen voor paginahouders
klik hier>